Sunday, November 21, 2010

Al-Quran dan Astronomi


Bagi kalangan yang beragama seperti orang Islam mereka yakin bahawa Al-Quran itu ada memberi petunjuk akan perihal alam semesta. Misalnya dalam Al-Quran pada surah Al-Imran : 190,191 ada ayat yang membawa maksud

"sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi 'orang-orang berakal' iaitu orang-orang yang mengikut Allah baik mereka yang berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring dan juga mereka yang memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata : Ya Tuhan kami tidaklah Engkau menciptakan itu dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka."

Pada ayat di atas makna langit tidak lain melainkan satu ruang yang mengisikan alam semesta. Langit yang dulunya mungkin ditafsirkan sebagai ruang yang mengisi tata suria kita sudah tidak secocok lagi kerana tata suria kita merupakan sebahagian yang amat kecil jika dibandingkan dengan saiz alam semesta. Malahan bumi yang manusia menghuni saat ini boleh diibaratkan seperti sebuah zarah yang berada pada saiz bumi itu sendiri. Sementara keadaan langit yang bagaikan tergantung itu bererti baik secara tersirat mahupun tersurat bagaikan mesti ada sesuatu kuasa besar yang mengaturnya jika tidak akan terjadi pertempuran antara galaksi mahupun pentempiaran planet-planet di mana-mana di rentangan alam semesta kita.

No comments:

Post a Comment